دولـت کـریمه 1
در بخشی از این دعا می خوانیم :
« اَلّلهُمَّ اِنّا نَرغَبُ اِلَیکَ فی دَولَةٍ کَریمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الِاسلامَ وَ اَهلَهُ وَ تُذِلُّ بِهَاالنِّفاقَ وَ اَهلَهُ » .
( خدایا ، ما به راستی آرزو داریم ازتو ، دولت بزرگ منشی را که به واسطه ی آن اسلام و اهل آن را عزیز گردانی ، و نفاق و اهل آن را ذلیل و خوار گردانی . )
این فقره از دعای افتتاح ( اللهمَّ انا نرغب ... ) در مقام تمنّا و آرزو و انشاء است . ولی می تواند درکار بری استراتژیک نافع افتد . تحلیل دولت کریمه و تفسیر آن با توجّه به کلمات معصومان ع و نتایج آن ( از جمله : تعزّ بها الاسلام و اهله ) سیمایی کلّی از آخرین دولت روی زمین می دهد که فرق آن با رقبایش ( مثل دولت های مدرن و... ) مشخّص است . از این به بعد ما می دانیم چه عناصری از دولت ها جاویدان است ، و چه عناصر و صوری درحال انقراض ، و این دستاورد کمی نیست ، چون موجب خلق این استراتژی می شود که جز آن چه ناچاریم و گریزی از آن نیست از عناصر سخت افزاری دشمن استفاده نکنیم . و با توجّه به آن نمای کلّی ، منتظر دولت خویش باشیم .
ویژگی های ممتاز دولت کریمه کدامند ؟
تجربیّات بشر در طول قرن ها با حاکمیّت قدرت ها و دولت های متنوّع منطقه ای و جهانی ، به ویژه در این هزاره ی گذشته ، این سؤال را به وجود آورده است که : آن همه در گیری های فکری و عقیدتی ، سیاسی و نظامی ، و آن همه فساد و جنایات بشری . و به ویژه در دوران طولانی غیبت امام زمان ع – به اعتقاد عمیق تشیّع – وضع دنیا نهایةً به کجا خواهد انجامید ؟ آیا در حکومت موعود ، انسان خسته از همه ی مدّعیان اصلاح جامعه به آرزوهای خود خواهد رسید ؟ آیا انسان کرامت از دست رفته ی خود را باز خواهد یافت ؟ آیا عدالت و آزادی و امنیّت انسان محروم تأمین خواهد شد ؟ جامعه ی موعود چه ویژگی هائی دارد که بتواند این دغدغه ها را پاسخ بدهد ؟
1 – وارستگی ها و صلاحیّت های رهبری :
بالاترین ویژگی ممتاز رهبر و امام و پیشوای دولت کریمه ، که می خواهد مجری عدالت و امنیّت در جهان ، و گسترش دهنده ی علم و عقلانیّت در دنیا باشد ، پاکی ، صداقت ، عصمت و علم و دانش الهی است .
همه ی جنایات بشر در دنیا ، و همه ی بیعدالتی ها و فساد و تباهی و جهالت بشریّت در طول قرون و اعصار ، ثمره ی حاکمیّت حاکمانی بوده است که خود گرفتار ظلم و فساد و تباهی درونی ، و قدرت طلبی و شهوت پرستی بوده اند .
کسی که نمی تواند خود را با آداب و ارزش های الهی تربیت کند ، چگونه می خواهد دنیا را در سایه ی عدالت و امنیّت و دانش و عقلانیّت اداره کند ؟
رهبری حکومت واحد جهانی (دولت کریمه) را خداوند متعال برعهدهی بندهی صالح خود، حضرت حجّة بن الحسن (ع ) قرار داده است ، و او یگانه انسان است که در دوران طولانی غیبت و در همه ِی زندگی خدای متعال معصوم بودن او را امضا فرموده است . و او است که از هر ستم و پستی و آلودگی و اشتباه کاری و خطا برکنار است ، و هیچ پلیدی و ناپاکی در او یافت نمی شود .
امیر مؤمنان در وصف امام قائم ع می فرمایند :
« او هوای نفس را مطیع و پیرو هدایت می کند ، آن گاه که مردم هدایت را معطوف هوا و هوس نمایند ، و رأی و نظر را پیرو قرآن می گرداند ، در حالی که مردم قرآن را تابع هوای نفس قرار دهند » ( نهج البلاغه خطبه ی 195 )
حضرت رضا (ع ) در دعائی که به یونس بن عبدالرّحمان تعلیم فرمودند . در فراز هائی از آن می فرمایند :
« خدایا همانا او ( مهدی ع ) بنده ی تو است که او را برای خودت خالص فرموده ای و برغیب و پنهانی خویش برگزیده ای ، و او را از هرگناه دو داشته ای ، و او را از هر عیب و نقصی د رامان قرار داده ای ، و از هر پلیدی پاکش فرموده ای ، و از هر آلودگی سالم داشته ای . خدایا ما در روز قیامت و همان روز حادثه شگفت ، شهادت می دهیم که همانا او ( حجّة بن الحسن ع ) حیچ گناهی مرتکب نشده و خطائی را به جا نیاورده است و هیچ طاعت و فرمانبرداری را ضایع و نابود نکرده و هیچ حرامی را مرتکب نشده ، و هیچ واجبی را واژگون نکرده و هیچ آئین و شریعتی ا تبدیل ننموده است . »
( جمال الاسبوع سیدبن طاووس 507 )
همزمان با روز ولادت حضرت امام حسین (ع ) لوحی از جانب خداوند به عنوان تبریک ولادت حضرت ، به حضرت زهرا(س ) به وسیله ی رسول خدا (ص) نازل شد ،که در آن ویژگی های دوازده امام معصوم (ع ) با نام و مشخصات کامل آن ها ذکر شده است . این لوح به لوح حضرت زهرا و یا لوح جابر ( چون جابربن عبدالله راوی آن است ) معروف شده است .
در آن لوح از ویژگی های امام مهدی (ع ) چنین آمده است :
« در او کمال موسی و نورانیّت عیسی و صبر و شکیبائی ایّوب وجود دارد » ( کمال الدین شیخ صدوق 310 )
او میراث دار همه ی ارزش های پیامبران و اولیا و او صیای الهی است .
امام علی بن موسی الرّضا (ع ) در تو صیف امام می فرمایند :
« امام آب گوارائی است برای تشنگان ، ابری است بارنده ... پدری است مهربان ، برادری است دلسوز ... دفاع کننده از حقوق الهی . » ( کافی 1/ 387 )
ضمن دعا در غیبت امام زمان ع در وصف او می خوانیم :
« اَلطّاهِرُ التَّقیُّ النَّقیُّ الرَّضیُّ الزَّکیَُّ = پاک ، پرهیزگار ، پرورش یافته ی پسندیده ، پاک شده ... »
و امام صادق ع ضمن خطابه ای در وصف امام مهدی (عج ) می فرمایند :
« او ، همان شخص برگزیده و پسندیده و رهبر و محرم اسرار است ... خدایش به دانش خود برگزید و برای طهارت و پاکی او را انتخاب کرد . او یادگاری است از آدم ع ... برگزیده ی خاندان ابراهیم و سلاله ی اسماعیل و زبده ی خاندان محمّد(ص ) . همیشه مورد نظر و توجّه خدا است ، و او را نگه می دارد و در حمایت خود دارد ، دام های شیطان و لشکرش را از او دور می کند ... و چنگال بدی را از او رفع می کند ، و او را از آفات برحذر می دارد ، از گناه معصوم است و از هرگونه هرزگی مصون » ( کافی 1/ 392 )
آری ، رهبر فرزانه ی (دولت کریمه ) با عصمت و پاکدامنی خود ریشه ی تمام ظلم و ستم و فساد و تباهی را ریشه کن خواهد کرد . و جامعه ای با حفظ کرامت و ارزش های والای انسانی و الهی می سازد .
2 – کارگزاران کارآزموده و بی آلایش :
دوّمین ویژگی ( دولت کریمه ) وجود کارگزارانی کارآزموده و بی آلایش در کنار رهبری امام و پیشوای معصوم (ع) است که بر اساس متون اسلامی این کارگزاران هم صفات و مختصّات و ویژگی های خاص خودشان رادارند : الف : موحّدان :
دنیای امروز دنیای شرک آلود است . دنیا باهمه ی جلوه هایش بت بزرگ و معبود انسان رها شده ی امروزی است . کارگزاران همراه و صدیق امام در کنار همه ی توحیدیان تاریخ سر بر درگه احدیّت سوده اند و در دریای معارف تو حیدی امامشان غوطه ورند .
امام صادق (ع ) در موردشان می فرماید :
« مردانی که قلب هایشان مانند پاره های آهن است و هیچ شک و تردیدی در ذات خداوند ندارند . آن ها در اعتقاد خود نسبت به خدا از سنگ سخت تر هستند ... جوانانی که شب ها را نمی خوابند ، در نماز های شبشان زمزمه هائی مانند زنبوران عسل در کندو دارند ، شب را تا صبح برپا ایستاده اند ، آن ها از خشیت خدا هراسانند ، دعای شهادت می خوانند و آرزوی کشته شدن دارند . » ( بحار الانوار 52/ 308 )
ب : دعوت کنندگان به سوی خدا :
امروز ، بشر با تمام وجودش ، حتّی به نام آزادی ، در دام و بند بندگان بیچاره و ضعیف خدا است ، و در قید عبودیّت پست ترین جلوه های مادّی جهان . و یاران امام براساس وعده ی خداوند در کنار امامشان می آیند تا انسان را یاری کنند که در جهان کسی بنده و برده ی هیچ مخلوقی نباشد وجز قید بندگی خدا برگردن نداشته باشد ( مضمون آیه 55 سوره ی نور )
ج : پروانگان وجود قطب عالم هستی :
امام ، قطب عالم هستی ، ولیّ خدا ، کعبه ی وجود و خورشید جهان افروز است ، و یاران و اصحابش همچون پروانگان عاشق برگرد وجودش پرواز می کنند .
امام صادق (ع ) در مورد آن ها می فرماید :
« آن ها در اطاعت از رهبرشان از برده ای در برابر مولایش مطیع ترند ، زین مرکب امامشان را لمس می کنند و از آن برکت می جویند ، امامشان را احاطه کرده اند و در جنگ ها از او قوّت و نیرو می گیرند و به آن چه می خواهند به واسطه ی آن می رسند » ( بحار الانوار 52/ 308 )
د : راهبان شب و شیران روز :
امام رضا (ع ) در توصیف کارگزاران دولت کریمه می فرمایند :
« به هر کدام از آن ها قدرت چهل مرد داده شده و قلبشان سخت تر از پاره های آهن ، جوانمردانی که شب را تا به صبح بر پا ایستاده اند و صبحگاهان برمرکب هایشان سوار می شوند . راهبان شب و شیران روزند . با پرچم هایشان به هیچ شهری روی نمی آورند مگر آن که آن را تسلیم خود کنند . گویا مانند عقاب هائی برمرکب هایشان سوارند . » ( بحار الانوار 52/ 308 )
هـ : دانشمندان و حاکمان :
امام صادق (ع ) در مورد آن ها می فرمایند :
« در آن زمان قومی صیقل داده می شوند همانند صیقل دادن کمان به وسیله ی آهنگر . با نور قرآن دیدگانشان روشن می شود و تفسیر آن در گوش جانشان جای می گیرد . جام حکمت را صبحگاهان و شامگاهان سر می کشند . گروهی از مردان الهی دور او گرد می آیند ، دعوتش را سر پا نگه می دارند ، و او را یاری می کنند . آن ها وزیران او هستند که سنگینی مسائل جهانی را به عهده می گیرند ، و او را در مسؤلیّت بزرگی که خداوند به عهده اش گذاشته یاری می کنند . » ( ترجمه ی یوم الخلاص 1/ 418 )
و : دارای شایستگی های مدیریّت جهانی با توجّه به ویژگی های ذیل :
*تربیت شده و دست پرورده ی مکتب امامشان و سیراب شده از چشمه ی فروزان علم آن حضرت .
*مردم شناس و آشنا با دردهای مردم زجر کشیده ی دنیا .
*آشنا با زبان همه ی ملّت ها و آگاه از حال و روز مردم دنیا .
* مبلّغ جهانی و زبان گویای حق در سراسر کره ی خاکی .
* عادل و دادگستر و دلسوز انسان های محروم دنیا .
*بریده از همه ی مظاهر فریبنده ی دنیا ، درد کشیده و ساده زیست و پرتلاش برای رفاه حال مردم .
و نیز از امیر مؤمنان (ع ) در وصف بیعت کارگزاران و یاران حضرت مهدی (ع ) نقل شده که :
« با امامشان بیعت می کنند که هرگز دزدی نکنند ، زنا نکنند ، مسلمانی را دشنام ندهند ، خون کسی را به ناحق نریزند ، به آبروی کسی لطمه نزنند . به خانه ی کسی هجوم نبرند ، کسی را به ناحق نزنند ، طلا ،نقره ، گندم و جو ، ذخیره نکنند ، مال یتیم را نخورند . در مورد چیزی که یقین ندارند گواهی ندهند ، مسجدی را خراب نکنند ، مشروب الکلی نخورند ، حریر و خز نپوشند ، در برابر سیم و زر سر فرود نیاورند ، راه را برکسی نبندند ، راه را نا امن نکنند ، گرد همجنس بازی نگردند ... به کم قناعت کنند . طرفدار پاکی و معطّر باشند ، و از پلیدی متنفّر ، امر به معروف و نهی از منکر کنند ، لباس خشن بپوشند ، خاکی باشند و در راه خدا آن چنان که شایسته است جهاد کنند . »
امام مهدی (ع ) نیز در حق خود تعهّد می کند که :
« از راه آن ها برود ، جامه ای مثل جامه ی آن ها بپوشد ، مرکبی همانند مرکب آن ها سوار شود . آن چنان که آن ها می خواهند باشند . به کم راضی و قانع شود ، زمین را به یاری خدا پر از عدالت کند آن چنان که پر از ستم شده است . خدا را آن چنان که شایسته است بپرستد . برای خود دربان و نگهبان اختیار نکند )
( منتخب الاثر 469 )
طـرح یک سؤال :
در این دو مشخّصه ی دولت کریمه ، رهبری معصوم و همراهی کارگزاران پاک و صادق مطرح شد . چه اشکالی دارد که اگر حکومتی جهانی به وجود آید وتحت نظارت سازمان های چند ملیّتی و جهانی ، با رأی اکثریّت مردم جهان و در سایه ی دمکراسی واقعی وحاکمیّت نیروهای قوی و مردمی دولت کریمه به وجود آید ؟
پاسخ :
الف : تجربه های تلخ تاریخ بشریّت نشان داده است که این ایده ی برزگ ، نه تنها به دست بشر تحقّق نخواهد یافت بلکه روحیّه ی قدرت طلبی ، ثروت اندوزی ، ماده پرستی و استکبار جهانی همه ی جهان را به سوی نابودی می کشاند . واگر حکومت جهانی راهم می خواهد برای گروه و حزب و نژاد خاصّی طالب است . و برای رسیدن به آن دست به هر جنایت و ظلمی خواهد زد .
ب : لازمه ی ایجاد و رهبری و ابقای یک جامعه ی جهانی براساس عدالت ، سرپرستی و هدایت انسان های عادل است ، اگر آلودگی به گناه ، تجاوز به حقوق مردم ، شرک به خدا ، از انواع ظلم و ستم هائی است که برانسان امروز سایه افکنده ، چگونه می توان از انسان های گرفتار ظلم انتظار اجرای عدالت واقعی داشت . لازمه ی عدالت واقعی جهانی مصون بودن و عصمت از هر گناه و تجاوز و خطا است . و این مسئله تحقق نخواهد یافت مگر در قیام و هدایت و رهبری امام معصوم ( ع ) و کارگزارانی صدیق و مخلص .
ج – در مورد دلایل غیبت امام عصر (عج ) یکی از مواردی که در روایات مهدوی مطرح شده این است که : غیبت طولانی می شود تا تمام گروه ها و کسانی که مدّعی هستند می توانند دنیا را اصلاح واداره کنند ، به قدرت برسند و مردم بفهمند که از دست آن ها کاری ساخته نیست ، و با این ترتیب دست به دعا بردارند و از خداوند ظهور مصلح غیبی و الهی را بخواهند .
ادامه دارد
حاجیان