دولت کریمه ی 3
آیه ی 41 سوره ی روم ، حکایت دنیای امروز ما است که :
« به سبب آن چه دست های مردم فراهم آورده ، فساد در خشکی و دریا نمودار شده است . »
از جانب دیگر ، محیط زیست که یکی از اصیل ترین دغدغه های بشر ، وجهان مدرن در چند دهه ی گذشته تا کنون بوده است ، و برهمین مبنا موجب ایجاد و تحوّل حقوق و تکالیف مربوط به محیط مزبور چه در حقوق داخلی و چه در حقوق بین الملل شده است ، در بیشتر کره ی خاکی تبدیل به ویرانه هایی سوخته ، در اثر جنگ های اتمی و میکربی و بیولوژیک و... شده و جز آتش و دود و فساد و خرابی برای کره ی زمین ، و زیرساخت های حیاتی بشر برجای نگذاشته است .
تطهیر و نورانیّت زمین ، رضایت و سرور موجودات و محیط زیست و امنیّت و صلح و دوستی در سپهر انسانی و حیوانی ، و فعلیّت یابی کلّیّه ی قابلیّت های محیط زیست در عالی ترین درجه ، از جمله شاخصه هائی است که در عصر ظهور محقّق می شود .
حضرت مهدی علیه السّلام ، با برپائی نظامی جهانی برپایه ی عدل و قسط ، همه ی ویرانه های جهان را آباد خواهد ساخت ، و دست ستمگران و جنایت کاران را از زندگی مستضعفان برای همیشه کوتاه خواهد کرد . واین همان وعده ی خدا است که در آیه ی 96 سوره ی اعراف فرموده اند :
« چنان چه مردمان ایمان بیاورند و پروا پیشه کنند ، درهای برکت های آسمان و زمین برایشان گشوده خواهد شد . » و جامعه ی عصر ظهور بی گمان توحیدی ترین جامعه در تاریخ انسان ها است و این وعده ی خداوند به شکل کامل در آن تحقّق خواهد یافت .
سیری در روایات :
1 – امام باقر (ع ) در مورد حکومت امام زمان ع می فرمایند :
( هیچ خرابه ای در زمین باقی نمی ماند مگر آن که در آن زمان آباد خواهد شد ) ( کشف الغمه 2/534 )
2 – و از همان حضرت نقل شده که فرمودند :
( تمام ویرانی ها تبدیل به آبادانی می گردد تاجائی که همگان آرزو می کنند ، ای کاش پدران ، مادران ، و عزیزان از دست رفته شان زنده بودند و طعم زندگی لذّت بخش زمان حکومت آن یوسف زهرا را می چشیدند . ) ( اعلام الوری 433 )
3 – امام امیر المؤمنین می فرمودند :
« زمین به وسیله ی مهدی (ع ) آباد ، با صفا ، خرّم و سرسبز می شود . » ( بحار الانوار 52/ 384 )
4 – در کتاب های اهل تسنّن از پیامبر اکرم (ص ) نقل شده است که فرمودند :
( سلطنتش شرق و غرب عالم را خواهد گرفت ، تمامی گنجینه ها برایش آشکار می گردد ، و در زمین نقطه ی ویرانی باقی نمی ماند مگر این که او آن جا را آباد می کند . ) ( منتخب الاثر 482 )
5 – و امام علی ع می فرمایند :
(زمین به مهدی اش آباد می گردد و صفا و طراوت می یابد و به وسیله ی او رود هایش جاری می شود )
( منتخب الاثر 157 به نقل از ینابیع الموده )
و بر اساس بسیاری از روایات دیگر : در دوران پر برکت امام مهدی (ع) تمام زمین حکم یک شهر را خواهد داشت ، در آن تمام دشت های خشک و بی آب و علف سرسبز خواهد شد ، چشمه های شیرین و خوشگوار در تمام زمین جاری می گردند .
روشن است که این آبادانی نه فقط در جنبه های مادّی که در جنبه های معنوی زندگی فردی و اجتماعی انسان ها در پرتو آن حکومت عدل جهانی رخ خواهد نمود .
6 – گشایش های اقتصادی :
یکی دیگر از ویژگی های مهم و اساسی دولت کریمه ، انقلاب عظیم رشد و گشایش اقتصادی و معیشتی است ، که تا آن زمان نمونه وسابقه در سطح جهانی نداشته است .
در عصر حکومت امام زمان ع برنامه های مهم ، ضروری و گسترده و برمبنای عدالت اسلامی به بهترین وجه اجرا می شود . و مردم شاهد پیشرفت چشم گیری در ابعاد مختلف به ویژه در بعد اقتصادی خواهند بود .
آیا پیشرفت همه جانبه ی اقتصادی در دوران پربار حکومت مهدوی تحقّق خواهد یافت ؟ اگر چنین است آیا آن پیشرفت ها به سبب امدادهای الهی صورت می پذیرد ، یا توسّط امام زمان (ع ) و برنامه های اقتصادی دولت کریمه ی آن حضرت به ثمر می نشیند ؟
تردیدی نیست که مترقّی ترین جامعه ی بشری از آغاز خلقت تاپایان دنیا ، دولت کریمه ی امام مهدی (ع ) است . چرا که عصر ظهور امام زمان ع و حکومت مهدوی ، از ابعاد برجسته ای برخوردار است که یکی از آن ها بعد اقتصادی آن است . این موضوع در موفّقیّت و گسترش سریع قیام و نیز اقبال عمومی به سوی حکومت عدل گستر آن حضرت نقش به سزائی دارد .
در طول تاریخ ودر سراسر جهان سیستم ها و نظام های اقتصادی مختلفی در زندگی بشر تجربه شده و حاکم بوده و هست ( از نظام های اشتراکی ، سوسیالیستی گرفته تا نظام های امپریالیستی و سرمایه داری و لیبرالیستی ) امّا هنوز سایه ی فقر و فساد و فلاکت و اجحاف و استثمار برزندگی بیش از نود درصد مردم جهان حاکم است . که ثمره ی آن ، گرسنگی ، بیماری های فراگیر طبیعی و یا خودساخته ی دست استعمارگران و مرگ و میرهای دسته جمعی است .
مسلّماً امام مهدی ( ع ) در آن دولت کریمه از این روش ها و نظام های استعماری و بهره کشی های ظالمانه بهره نخواهند برد .
حضرت برمبنای نظام ارزشی قرآن و اسلامی اقتصاد جامعه را بنیاد خواهد کرد که خوشبختی دنیا و آخرت انسان را به طور هم زمان مورد توجّه قرار داده و دنیا را مزرعه ی آخرت معرّفی کرده است .
اقتصادی که مبانی آن : عقلانیّت ، اخلاق ، عدالت ، انصاف ، ایثار ، خدمت به جامعه ، عدم سلطه ، بهره وری حلال ، کار و تولید برمبنای ارزش های انسانی است .
و اگر در دنیای امروز این اقتصاد اجرا نشده و برای اکثر ملّت ها قابل قبول نیست ، دلیل بر ضعف و ناکارآمدی آن نیست . کما این که در مدّت محدود خلافت ظاهری علی (ع ) با آن همه موانع و دشمنی ها ، در اواخر زندگی علی ع در سراسر جامعه ی اسلامی کسی نبود که سرپناه برای زندگی نداشته باشد . و یا در مدّت 60 سال حکومت علویان طبرستان با اجرای بخشی از این روش اقتصادی کسی از مردم نبود که نیاز به زکات داشته باشد .
دولت کریمه ی موعود ، برتر از همه ی نهضت ها و انقلابات ، هم برای گسترش و توسعه و هم برای بقا و تحکیم موقعیّت خود ، نیازمند تکثیر ثروت ، درآمدهای مناسب و نیز هزینه ی بجا و توزیع عادلانه ی آن ها است . و نیز تردیدی نیست که حفظ دین و فرهنگ دینی و دیگر مظاهر و شئون دین نیاز مند قدرت مالی و اقتصادی است . فراهم آوردن امکانات رفاهی و آسایش و ایجاد شرایطی که در آن آحاد جامعه ی جهانی از نظر معیشتی در وضعیّت خوبی باشند و اضطراب و نگرانی از این ناحیه احساس نکنند در سر لوحه ی برنامه های کاری حکومت حضرت مهدی ( ع ) قرار دارد . حضرت با توزیع عادلانه ی بیت المال و در آمدها و نظارت دقیق بر دستگاه های اجرائی و اقتصادی دولت کریمه زمینه ی لازم برای رفاه و آسایش همگانی را فراهم خواهند کرد . چنان که جدّ بزرگوارشان ، امیر المؤمنین - در ارتباط با حقوق مردم برگردن حاکم می فرمایند :
« وَتَوفیرُ فَیئِکُم = از جمله حقوق شما برحاکم ، ایجاد رفاه در زندگی شما است . » ( نهج البلاغه ی صبحی صالح 79 )
امام باقر (ع ) می فرمایند :
( هرگاه قائم ما اهل بیت (ع ) قیام کند ، مال را به مساوات تقسیم می کند ، و هدالت را میان مردمان ب قرار خواهد کرد .)
و از همان حضرت نقل شده که فرمودند :
( مهدی «ع» اموال را میان مردم چنان به مساوات تقسیم می کند که دیگر محتاجی دیده نمی شود تا به او زکات بدهند ) ( بحار الانوار 51/ 84 )
محور های نظام اقتصادی دولت کریمه :
الف : نابودی نظام فقر مداری :
فقر که یکی از عوامل مهم در فساد و ظلم وکفر درجامعه ی بشری است، در دوران دولت کریمه از آن اثری نخواهد ماند . جامعه به سوئی نخواهد رفت که عدّه ای در آن از سیری عقل و درک و شعور خود را از دست بدهند ، و در کنارشان انسان های فراوانی با گرسنگی شب را به روز بیاورند .
امام مهدی (ع ) به عنوان فرمانروای آن حکومت در حدّ پائین ترین افراد جامعه از نعمت های مادّی بهره ور خواهد شد ، و تمامی کارگزارانش او را همراهی خواهند کرد .
پیامبرخدا (ص ) فرمودند :
( مهدی «ع » نسبت به اموال ، بخشنده ای جواد است ، و نسبت به مردم با مهر و عطوفت ، و نسبت به کار گزاران خویش – در توجّه به مردم – بسیار سخت گیر می باشد . ) ( منتخب الاثر 311)
سخت گیری امام بر کارگزاران حکومتی به خاطر این است که یکی از عوامل مهم فقر جامعه در تاریخ ، رانت خواری ها ، اسراف ها و تبذیرها ، و رفاه طلبی های بیش از حدّ حاکمان و اطرافیان و کارگزاران حاکمان بوده اند ب : رفاه اقتصادی :
در دولت کریمه ی امام مهدی (عج ) ، رفاه همگانی می شود ، و تمام مردم در زیر چتر حکومت آن حضرت از مواهب طبیعی یکسان بهره مند خواهند شد .
پیامبر اکرم (ص) می فرمایند :
( امّت من در دوران مهدی (ع ) چنان متنعّم شود که بسان آن بهره وری را ندیده باشد ، آسمان ، پیوسته باران خود را برایشان فرو می فرستد و زمین چیزی از روییدنی اش باقی نمی ماند مگر آن که برویاند . ثروت در آن روز بر روی هم انباشته می شود ، چون فردی به پاخیزد و بگوید : ای مهدی برمن عطا فرما ، می گوید : بیا و بگیر ) ( عقد الدرر 170 )
و امام باقر (ع ) در مورد رفاه اقتصادی زمان حاکمیّت دولت کریمه می فرمایند :
( هرگاه قائم ما قیام کند دارائی ها را به مساوات تقسیم می کند و در میان آفریدگان خدای رحمان به عدالت رفتار می کند ، خواه نیکوکار باشند و خواه زشت کار ... و تمام اموال دنیا آن چه در روی زمین است و آن چه در درون آن ، برای او گردهم می آید ، پس به مردمان می گوید : بیائید آن چه را که به خاطرش با ارحام خود قطع رابطه کردید و به خاطر آن خون ها ریختید و به خاطرش مرتکب حرام های الهی شدید بردارید . پس به گونه ای از اموال ارزانی می کند که پیش از او احدی چنین عطا و بخشش نکرده است . ) ( علل الشّرایع – شیخ صدوق )
ج : عدم نیازمندی :
سرانجام ، این جهان به آن عدالت موعود دست می یابد . در نظام حکومت مهدوی هیچ گونه ستیز و مبارزه برای به دست آوردن اموال نخواهد بود ، چون با معیارهای اقتصادی آن زمان نیازمندی وجود نخواهد داشت .
امام باقر (ع ) فرمودند :
( آن چنان میان مردم مساوات برقرار می سازد که حتّی نیازمند به زکات را هرگز نخواهی دید . )
و نیز در روایت دیگری می فرمایند :
( انسان در آن روز برای صدقات و برای بخشش هایش جائی را پیدا نمی کند ، زیرا بی نیازی همه ی مردم را فرا می گیرد ) ( هردو روایت = اعلام الوری طبرسی 432 )
اقتصاد زمان اقتدار حضرت مهدی ع به گونه ای است که مؤمنان در روابط تجاری خود از یکدیگر سود نمی گیرند ، نیاز خود را بدون اذن از جیب برادر ایمانی خویش برمی دارند ، واین کار اصلاً موجب ناراحتی دیگری نمی شود .
طرح یک اشکال :
سطح زندگی در این حدّ متعالی و آرمانی و رفاه اقتصادی تا این پایه در دنیائی که قبل از آن ، سراسر ظلم و نظام طبقاتی و سرشار از تضاد بر سر منافع و براساس روابط ظالمانه ی استثماری و بهره کشی بوده است ، چگونه امکان دارد ؟
پاسخ :
با مطالعه در وضعیّت زندگی کنونی بشر و با بررسی دقیق منابع طبیعی و ذخایر موجود در زمین و محاسبه ی استعداد انسان ، و محاسبه ی زندگی مسرفانه و تجمّلی عدّه ای به سه اصل دست می یابیم :
1 – منابع طبیعی و ذخایر زمین این استعداد را دارد که پاسخ گوی مجموعه ی نیاز های انسان باشد .
2 – محاسبه ی مقدار مصرف تجمّلی و مسرفانه ی اجتماعات بشری روشن می سازد که اگر این اسراف کاری ها و تبذیرها مهار گردد ، تمام نیازهای همه ی انسان ها برآورده می شود . به عنوان نمونه به یک آمار جزئی قبل از سال 2000 توجّه می کنیم :
( در آمریکا ، سالانه برای سرسبز نگهداشتن زمین های گلف ، چمن ها ، و قبرستان ها 2 میلیون تن کود شیمیائی از بین می رود که این مقدار کود در جهان سوّم می تواند اضافه تولیدی برابر 15 تا 20 میلیون تن غلّه داشته باشد . . با هزینه ی یک هوا پیمای جنگی میتوان حدود 40000دارو خانه ی روستائی تولید کرد . هزینه ی تولید زیر دریائی هسته ای مساوی است با مجموع بودجه های آموزشی 23 کشور روبه رشد با 160میلیون کودک که درسنین مدرسه هستند . ) ( عصر زندگی 133 )
و امروز با وضعیّت تورّم و فساد فراگیر اقتصادی در دنیا ، بشر به کجا می رود ؟!!
3 – با بررسی استعداد خلّاق و هوش مبتکر انسانی که در زمان ظهور امام (ع ) وعنایت آن حضرت به چندین برابر طول تاریخ علم و عقلانیّت خواهد رسید ، روشن می شود که انسان ها می توانند در پرتو آن دانش ها به فورمول ها و اصول تازه ای دست یابند که معاش آن ها بهتر و گسترده تر تأمین شود .
براساس واقعیّت این سه محور در زندگی بشر و براساس روایاتی که دراین بخش مطرح شده است ، عواملی در رستاخیز قیام و انقلاب مهدی ع و دولت کریمه به کار گرفته می شود که مواد و منابع عظیم برای چنین اقدام عظیم جهانی تأمین گردد . آن عوامل عبارتند از :
1 – برقراری عدالت اجتماعی که همه ی روایات به این نکته تأکید دارند . و از اصول مبنائی دولت کریمه است
2 – اجرای اصل مساوات و مواسات در سراسر گیتی .
3 – عمران و آبادانی زمین ، که از نظر متخصّصان ، زمین استعداد اداره و تأمین چند برابر جمعیّت کنونی را دارد به سه شرط :
الف = از همه ی امکانات جهانی بهره برداری شود .
ب = از اسراف و تبذیر عدّه ای اندک مانع شوند .
ج = تکنیک های دقیق علمی و فنّی بدون آلوده کردن محیط زیست ، به کار گرفته شود .
4 – پیشرفت فنون بر اساس تکامل علم و عقل در عصر دولت کریمه .
5 – نزول برکات آسمانی ، باران های مفید و پیاپی .
6 – برنامه ریزی دقیق و از یک کانون ، برای سراسر جهان .
7 – بهره برداری دقیق و صحیح از معادن و منابع زیر زمینی همه ی دنیا بر اساس استعدادهای هر منطقه .
8 – باز پس گیری ثروت های غصب شده ، که از همان ابتدای تشکیل دولت کریمه اتفاق خواهد افتاد .
9 – استفاده از همه ی امکانات مادّی و بهره وری درست از آن ها .
10 – کنترل و نظارت دقیق ، برمبنای اقتصادی برپایه ی اصالت کار و تلاش و کوشش همگانی – نه برمبنای ارزش گذاری پول و ثروت وبهره وری استثماری .
ادامه دارد حاجیان