دکتر علی اصغر آخوندی

دکتر علی اصغر آخوندی
طبقه بندی موضوعی

دولت کریمه ی 3

جمعه, ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰، ۰۹:۳۹ ق.ظ

آیه ی 41 سوره ی روم ، حکایت دنیای امروز ما است که :

« به سبب آن چه دست های مردم فراهم آورده ، فساد در خشکی و دریا نمودار شده است . »

از جانب دیگر ، محیط زیست که یکی از اصیل ترین دغدغه های بشر ، وجهان مدرن در چند دهه ی گذشته تا کنون بوده است ، و برهمین مبنا موجب ایجاد و تحوّل حقوق و تکالیف مربوط به محیط مزبور چه در حقوق داخلی و چه در حقوق بین الملل شده است ، در بیشتر کره ی خاکی تبدیل به ویرانه هایی سوخته ، در اثر جنگ های اتمی و میکربی و بیولوژیک و... شده و جز آتش و دود  و فساد و خرابی برای کره ی زمین ، و زیرساخت های حیاتی بشر برجای نگذاشته است .

تطهیر و نورانیّت زمین ، رضایت و سرور موجودات و محیط زیست و امنیّت و صلح و دوستی در سپهر انسانی و حیوانی ، و فعلیّت یابی کلّیّه ی قابلیّت های محیط زیست در عالی ترین درجه ، از جمله شاخصه هائی است که در عصر ظهور محقّق می شود .

حضرت مهدی علیه السّلام ، با برپائی نظامی جهانی برپایه ی عدل و قسط ، همه ی ویرانه های جهان را آباد خواهد ساخت  ، و دست ستمگران و جنایت کاران را از زندگی مستضعفان برای همیشه کوتاه خواهد کرد . واین همان وعده ی خدا است که در آیه ی 96 سوره ی اعراف فرموده اند :

« چنان چه مردمان ایمان بیاورند و پروا پیشه کنند ، درهای برکت های آسمان و زمین برایشان گشوده خواهد شد . » و جامعه ی عصر ظهور بی گمان توحیدی ترین جامعه در تاریخ انسان ها است و این وعده ی خداوند به شکل کامل در آن تحقّق خواهد یافت .

سیری در روایات :

1 امام باقر (ع ) در مورد حکومت امام زمان ع می فرمایند :

( هیچ خرابه ای در  زمین باقی نمی ماند مگر آن که در آن زمان آباد خواهد شد ) ( کشف الغمه 2/534 )

2 و از همان حضرت نقل شده که فرمودند :

( تمام ویرانی ها تبدیل به آبادانی می گردد تاجائی که همگان آرزو می کنند ، ای کاش پدران ، مادران ، و عزیزان از دست رفته شان زنده بودند و طعم زندگی لذّت بخش زمان حکومت آن یوسف زهرا را می چشیدند . ) ( اعلام الوری 433 )

3 امام امیر المؤمنین می فرمودند :

« زمین به وسیله ی مهدی (ع ) آباد ، با صفا ، خرّم و سرسبز می شود . »  ( بحار الانوار 52/ 384 )

4 در کتاب های اهل تسنّن از پیامبر اکرم (ص ) نقل شده است که فرمودند :

( سلطنتش شرق و غرب عالم را خواهد گرفت ، تمامی گنجینه ها برایش آشکار می گردد ، و در زمین نقطه ی ویرانی باقی نمی ماند مگر این که او آن جا را آباد می کند . ) ( منتخب الاثر 482 )

5 و امام علی ع می فرمایند :

 (زمین به مهدی اش آباد می گردد و صفا و طراوت می یابد و به وسیله ی او رود هایش جاری می شود )

( منتخب الاثر 157 به نقل از ینابیع الموده )

و بر اساس بسیاری از روایات دیگر : در دوران پر برکت امام مهدی (ع) تمام زمین حکم یک شهر را خواهد داشت ، در آن تمام دشت های خشک و بی آب و علف سرسبز خواهد شد ، چشمه های شیرین و خوشگوار در تمام زمین جاری می گردند .

روشن است که این آبادانی نه فقط در جنبه های مادّی که در جنبه های معنوی زندگی فردی و اجتماعی انسان ها در پرتو آن حکومت عدل جهانی رخ خواهد نمود .

6 گشایش های اقتصادی :

یکی دیگر از ویژگی های مهم و اساسی دولت کریمه ، انقلاب عظیم رشد و گشایش اقتصادی و معیشتی است ، که تا آن زمان نمونه وسابقه در سطح جهانی نداشته است .

در عصر حکومت امام زمان ع برنامه های مهم ، ضروری و گسترده و برمبنای عدالت اسلامی به بهترین وجه اجرا می شود . و مردم شاهد پیشرفت چشم گیری در ابعاد مختلف به ویژه در بعد اقتصادی خواهند بود .

آیا پیشرفت همه جانبه ی اقتصادی در دوران پربار حکومت مهدوی تحقّق خواهد یافت ؟ اگر چنین است آیا آن پیشرفت ها به سبب امدادهای الهی صورت می پذیرد ، یا توسّط امام زمان (ع ) و برنامه های اقتصادی دولت کریمه ی آن حضرت به ثمر می نشیند ؟

تردیدی نیست که مترقّی ترین جامعه ی بشری از آغاز خلقت تاپایان دنیا ، دولت کریمه ی امام مهدی (ع ) است . چرا که عصر ظهور امام زمان ع و حکومت مهدوی ، از ابعاد برجسته ای برخوردار است که یکی از آن ها بعد اقتصادی آن است . این موضوع در موفّقیّت و گسترش سریع قیام و نیز اقبال عمومی به سوی حکومت عدل گستر آن حضرت نقش به سزائی دارد .

در طول تاریخ ودر سراسر جهان سیستم ها و نظام های اقتصادی مختلفی در زندگی بشر تجربه شده و حاکم بوده و هست ( از نظام های اشتراکی ، سوسیالیستی گرفته تا نظام های امپریالیستی و سرمایه داری و لیبرالیستی ) امّا هنوز سایه ی فقر و فساد و فلاکت و اجحاف و استثمار برزندگی بیش از نود درصد مردم جهان حاکم است . که ثمره ی آن ، گرسنگی ، بیماری های فراگیر طبیعی و یا خودساخته ی دست استعمارگران و مرگ و میرهای دسته جمعی است .

مسلّماً امام مهدی ( ع ) در آن دولت کریمه از این روش ها و نظام های استعماری و بهره کشی های ظالمانه بهره نخواهند برد .

حضرت برمبنای نظام ارزشی قرآن و اسلامی اقتصاد جامعه را بنیاد خواهد کرد که خوشبختی دنیا و آخرت انسان را به طور هم زمان مورد توجّه قرار داده و دنیا را مزرعه ی آخرت معرّفی کرده است .

اقتصادی که مبانی آن : عقلانیّت ، اخلاق ، عدالت ، انصاف ، ایثار ، خدمت به جامعه ،  عدم سلطه ، بهره وری حلال ، کار و تولید برمبنای ارزش های انسانی است  .

و اگر در دنیای امروز این اقتصاد اجرا نشده و برای اکثر ملّت ها قابل قبول نیست ، دلیل بر ضعف و ناکارآمدی آن نیست . کما این که در مدّت محدود خلافت ظاهری علی (ع ) با آن همه موانع و دشمنی ها ، در اواخر زندگی علی ع در سراسر جامعه ی اسلامی کسی نبود که سرپناه برای زندگی نداشته باشد . و یا در مدّت 60 سال حکومت علویان طبرستان با اجرای بخشی از این روش اقتصادی کسی از مردم نبود که نیاز به زکات داشته باشد .

دولت کریمه ی موعود ، برتر از همه ی نهضت ها و انقلابات ، هم برای گسترش و توسعه و هم برای بقا و تحکیم موقعیّت خود ، نیازمند تکثیر ثروت ، درآمدهای مناسب و نیز هزینه ی بجا و توزیع عادلانه ی آن ها است . و نیز تردیدی نیست که حفظ دین و فرهنگ دینی و دیگر مظاهر و شئون دین نیاز مند قدرت مالی و اقتصادی است . فراهم آوردن امکانات رفاهی و آسایش و ایجاد شرایطی که در آن آحاد جامعه ی جهانی از نظر معیشتی در وضعیّت خوبی باشند و اضطراب و نگرانی از این ناحیه احساس نکنند در سر لوحه ی برنامه های کاری حکومت حضرت مهدی ( ع ) قرار دارد . حضرت با توزیع عادلانه ی بیت المال و در آمدها و نظارت دقیق بر دستگاه های اجرائی و اقتصادی دولت کریمه زمینه ی لازم برای رفاه و آسایش همگانی را فراهم خواهند کرد . چنان که جدّ بزرگوارشان ، امیر المؤمنین - در ارتباط با حقوق مردم برگردن حاکم می فرمایند :

« وَتَوفیرُ فَیئِکُم = از جمله حقوق شما برحاکم ، ایجاد رفاه در زندگی شما است . » ( نهج البلاغه ی صبحی صالح  79 )

امام باقر (ع ) می فرمایند :

( هرگاه قائم ما اهل بیت (ع ) قیام کند ، مال را به مساوات تقسیم می کند ، و هدالت را میان مردمان ب قرار خواهد کرد .)

و از همان حضرت نقل شده که فرمودند :

( مهدی «ع» اموال را میان مردم چنان به مساوات تقسیم می کند که دیگر محتاجی دیده نمی شود تا به او زکات بدهند ) ( بحار الانوار 51/ 84 )

محور های نظام اقتصادی دولت کریمه :

الف : نابودی نظام فقر مداری :

فقر که یکی از عوامل مهم در فساد و ظلم وکفر درجامعه ی بشری است،  در دوران دولت کریمه از آن اثری نخواهد ماند  . جامعه به سوئی نخواهد رفت که عدّه ای در آن از سیری عقل و درک و شعور خود را از دست بدهند ، و  در کنارشان انسان های فراوانی با گرسنگی شب را به روز بیاورند .

امام مهدی (ع ) به عنوان فرمانروای آن حکومت در حدّ پائین ترین افراد جامعه از نعمت های مادّی بهره ور خواهد شد ، و تمامی کارگزارانش او را همراهی خواهند کرد .

پیامبرخدا (ص ) فرمودند :

( مهدی «ع » نسبت به اموال ، بخشنده ای جواد است ، و نسبت به مردم با مهر و عطوفت ، و نسبت به کار گزاران خویش در توجّه به مردم بسیار سخت گیر می باشد . ) ( منتخب الاثر 311)

سخت گیری امام بر کارگزاران حکومتی به خاطر این است که یکی از عوامل مهم فقر جامعه در تاریخ ، رانت خواری ها ، اسراف ها و تبذیرها ، و رفاه طلبی های بیش از حدّ حاکمان و اطرافیان و کارگزاران حاکمان بوده اند ب : رفاه اقتصادی :

در دولت کریمه ی امام مهدی (عج ) ، رفاه همگانی می شود ، و تمام مردم در زیر چتر حکومت آن حضرت از مواهب طبیعی یکسان بهره مند خواهند شد .

پیامبر اکرم (ص) می فرمایند :

( امّت من در دوران مهدی (ع ) چنان متنعّم شود که بسان آن بهره وری را ندیده باشد ، آسمان ، پیوسته باران خود را برایشان فرو می فرستد و زمین چیزی از روییدنی اش باقی نمی ماند مگر آن که برویاند . ثروت در آن روز بر روی هم انباشته می شود ، چون فردی به پاخیزد و بگوید : ای مهدی برمن عطا فرما ، می گوید : بیا و بگیر  ) ( عقد الدرر 170 )

و امام باقر (ع ) در مورد رفاه اقتصادی زمان حاکمیّت دولت کریمه می فرمایند :

( هرگاه قائم ما قیام کند دارائی ها را به مساوات تقسیم می کند و در میان آفریدگان خدای رحمان به عدالت رفتار می کند ، خواه نیکوکار باشند و خواه زشت کار ... و تمام اموال دنیا آن چه در روی زمین است و آن چه در درون آن ، برای او گردهم می آید ، پس به مردمان می گوید : بیائید آن چه را که به خاطرش با ارحام خود قطع رابطه کردید و به خاطر آن خون ها ریختید و به خاطرش مرتکب حرام های الهی شدید بردارید . پس به گونه ای از اموال ارزانی می کند که پیش از او احدی چنین عطا و بخشش نکرده است . ) ( علل الشّرایع شیخ صدوق )

  

ج : عدم نیازمندی :

سرانجام ، این جهان به آن عدالت موعود دست می یابد . در نظام حکومت مهدوی هیچ گونه ستیز و مبارزه برای به دست آوردن اموال نخواهد بود ، چون با معیارهای اقتصادی آن زمان نیازمندی وجود نخواهد داشت .

امام باقر (ع ) فرمودند :

( آن چنان میان مردم مساوات برقرار می سازد که حتّی نیازمند به زکات را هرگز نخواهی دید . )

و نیز در روایت دیگری می فرمایند :

( انسان در آن روز برای صدقات و برای بخشش هایش جائی را پیدا نمی کند ، زیرا بی نیازی همه ی مردم را فرا می گیرد ) ( هردو روایت = اعلام الوری طبرسی 432 )

اقتصاد زمان اقتدار حضرت مهدی ع به گونه ای است که مؤمنان در روابط تجاری خود از یکدیگر سود نمی گیرند ، نیاز خود را بدون اذن از جیب برادر ایمانی خویش برمی دارند ، واین کار اصلاً موجب ناراحتی دیگری نمی شود .

طرح یک اشکال :

سطح زندگی در این حدّ متعالی و آرمانی و رفاه اقتصادی تا این پایه در دنیائی که قبل از آن ، سراسر ظلم و نظام طبقاتی و سرشار از تضاد بر سر منافع و براساس روابط ظالمانه ی استثماری و بهره کشی بوده است ، چگونه امکان دارد ؟

پاسخ :  

با مطالعه در وضعیّت زندگی کنونی بشر و با بررسی دقیق منابع طبیعی و ذخایر موجود در زمین و محاسبه ی استعداد انسان ، و محاسبه ی زندگی مسرفانه و تجمّلی عدّه ای به سه اصل دست می یابیم :

1 منابع طبیعی و ذخایر زمین این استعداد را دارد که پاسخ گوی مجموعه ی نیاز های انسان باشد .

2 محاسبه ی مقدار مصرف تجمّلی و مسرفانه ی اجتماعات بشری روشن می سازد که اگر این اسراف کاری ها و تبذیرها مهار گردد ، تمام نیازهای همه ی انسان ها برآورده می شود . به عنوان نمونه به یک آمار جزئی قبل از سال 2000 توجّه می کنیم :

( در آمریکا ، سالانه برای سرسبز نگهداشتن زمین های گلف ، چمن ها ، و قبرستان ها 2 میلیون تن کود شیمیائی از بین می رود که این مقدار کود در جهان سوّم می تواند اضافه تولیدی برابر 15 تا 20 میلیون تن غلّه داشته باشد . . با هزینه ی یک هوا پیمای جنگی میتوان حدود 40000دارو خانه ی روستائی تولید کرد . هزینه ی تولید زیر دریائی هسته ای مساوی است با مجموع بودجه های آموزشی 23 کشور روبه رشد با 160میلیون کودک که درسنین مدرسه هستند . ) ( عصر زندگی 133 )

و امروز با وضعیّت تورّم و فساد فراگیر اقتصادی در دنیا ، بشر به کجا می رود ؟!!

3 با بررسی استعداد خلّاق و هوش مبتکر انسانی که در زمان ظهور امام (ع ) وعنایت آن حضرت به چندین برابر طول تاریخ علم و عقلانیّت خواهد رسید ، روشن می شود که انسان ها می توانند در پرتو آن دانش ها به فورمول ها و اصول تازه ای دست یابند که معاش آن ها بهتر و گسترده تر تأمین شود .

براساس واقعیّت این سه محور در زندگی بشر و براساس روایاتی که دراین بخش مطرح شده است ، عواملی در رستاخیز قیام و انقلاب مهدی ع و دولت کریمه به کار گرفته می شود که مواد و منابع عظیم برای چنین اقدام عظیم جهانی تأمین گردد . آن عوامل عبارتند از :

1 برقراری عدالت اجتماعی که همه ی روایات به این نکته تأکید دارند . و از اصول مبنائی دولت کریمه است

2 اجرای اصل مساوات و مواسات در سراسر گیتی .

3 عمران و آبادانی زمین ، که از نظر متخصّصان ، زمین استعداد اداره و تأمین چند برابر جمعیّت کنونی را دارد به سه شرط :

الف = از همه ی امکانات جهانی بهره برداری شود .

ب = از اسراف و تبذیر عدّه ای اندک مانع شوند .

ج = تکنیک های دقیق علمی و فنّی بدون آلوده کردن محیط زیست ، به کار گرفته شود .

4 پیشرفت فنون بر اساس تکامل علم و عقل در عصر دولت کریمه .

5 نزول برکات آسمانی ، باران های مفید و پیاپی .

6 برنامه ریزی دقیق و از یک کانون ، برای سراسر جهان .

7 بهره برداری دقیق و صحیح از معادن و منابع زیر زمینی همه ی دنیا بر اساس استعدادهای هر منطقه .

8 باز پس گیری ثروت های غصب شده ، که از همان ابتدای تشکیل دولت کریمه اتفاق خواهد افتاد .

9 استفاده از همه ی امکانات مادّی و بهره وری درست از آن ها .

10 کنترل و نظارت دقیق ، برمبنای اقتصادی برپایه ی اصالت کار و تلاش و کوشش همگانی نه برمبنای ارزش گذاری پول و ثروت وبهره وری استثماری .

ادامه دارد                                      حاجیان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی