دکتر علی اصغر آخوندی

دکتر علی اصغر آخوندی
طبقه بندی موضوعی

۳ مطلب در آذر ۱۳۹۹ ثبت شده است

به نام خداوند بخشاینده ی بخشایش گر

وسلام بر مهدی (ع ) منجی انسان ها

+++++++++++++

فاطمه آئینه ی حیدر نما است

فاش بگو فاطمه شیر خدا است

فاطمه خود کیست نمود علی

کیست علی . فاطمه ی منجلی

فاطمه ای سیّده ی کائنات

چشم دو عالم زرخت گشته مات

************

در سلسله مقالاتی درمورد خطابه ی فدک ، از صدّیقه ی طاهره سلام الله علیها ، نداهای فریاد گونه ی حضرت برعلیه فتنه ها ، بدعت ها ، عهد شکنی ها ، و تخدیر فکری و فرهنگی و ... مطرح شد . یکی از دغدغه ها و فریادهای حضرت فاطمه (س) هشدار به انسان ها در برابر ظلم و ستم و بیدادی است که همه ی انبیا و پیامبران الهی برای مبارزه با آن قیام کردند . و باکمال تأسّف بعد از جریان سقیفه جامعه به شدّت گرفتار انواع ستم ها شد که بازتاب آن دنیا را به آتش کشیده است ، و هر روز دامنه ی آن گسترده تر می شود .

برای درک اهمّیّت این مسئله و رسالتی که همه ی عدالت طلبان دنیا و ظلم ستیزان عالم بردوش دارند ، و فریادی که صدیقه ی کبری در خطابه ی فدک داشتند ، بایک پیش گفتار آغاز می کنیم :

پیش گفتار :

از آن زمان که انسان در برابر خالق خویش سر به عصیان و تجاوز گری برآورد . و از وقتی که دست قابیل به خون هابیل آغشته شد . فریاد انسان از ظلم و بیداد برخاست . و براساس فطرت الهی خویش دنبال اجرای عدالت بود .  و برپایه ی همین اصل ، قرآن ، یکی از رسالت های انبیای الهی را برپاداشتن قسط و عدل در جامعه می داند . ( سوره ی حدید آیه ی 25 )

همه ی انبیا و اولیا و آزادی خواهان و بیدارگران جامعه در طول تاریخ به دنبال تحقّق عدالت و نابود کردن ریشه های ظلم و ستم بودند . امّا معمولاً خود گرفتار انواع ظلم ها و ستم ها می شدند . و همیشه مستکبران تاریخ برای حفظ منافع نامشروع خود هر صدای عدالت خواهانه را در نطفه خفه کرده اند . و فاجعه بارتر این که همه ی تجاوز های خود را برعلیه ملّت های محروم و آزاده ، رنگ دفاع از حقوق بشر و عدالت خواهی داده اند .

پیامبر اکرم (ص ) هم به عنوان پیامبر رحمت بیست و سه سال تلاش بی وقفه ی خود را در راستای اجرای حق و عدالت ، و مبارزه با ظلم و بیداد به کار برد . و علی ع در محراب عبادتش به خاطر شدّت عدالت به شهادت رسید . و امام زمان ع برای ریشه کن کردن ظلم و ستمی قیام می کند که تمام هستی را دچار فتنه و آشوب کرده است .  و امامان معصوم و حضرت زهرا (س ) هشدار های فراوانی در مورد ظلم و ستم به مردم دادند . 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ آذر ۹۹ ، ۲۰:۲۵
علی اصغر آخوندی

به نام خداوند بخشاینده ی بخشایشگر

 و به یاد ولیّ خدا امام مهدی (ع )

************

خلاصه ی بخش اوّل ( عوامل سقوط و هلاکت امّت ها از نظر قرآن ) :

1 نقل حوادث تاریخی در قرآن به خاطر عبرت گرفتن از آن ها .

2 صعود و یا سقوط ملّت ها در گرو اعمال انسان ها است .

3 هلاکت و سقوط گاهی ظاهری و مادی است و گاهی معنوی و باطنی .

4 هلاکت و سقوط امتها براساس معیار های تکوینی تحت اراده ی خدا است .

5 اگر برجامعه ای با آمدن پیامبران و مردان الهی اتمام حجت نشود ، هلاکت و عذاب نخواهد بود .

6 بلاها و گرفتاری ها شکل های مختلف داشته اند مانند : زلزله ، طوفان ، صاعقه ، بیماری های فراگیر و...

7 گرفتاری هر جامعه دلیل بر گناهکار بودن آن نیست ، گاهی بلایا امتحانات الهی اند . و یا عامل مقام معنوی 8 عوامل سقوط جامعه عبارتند از :

الف : ظلم و ستم .

ب : جرم و گناه .               

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ آذر ۹۹ ، ۲۲:۴۹
علی اصغر آخوندی

 

به نام خداوند بخشاینده ی بخشایشگر

و به یاد ولیّ خدا امام مهدی عج

************

هان ای دل عبرت بین از دیده عبر کن هان

ایوان مدائن را آئینه ی عبرت دان

گه گه به زبان اشک آواز ده ایوان را

تا بو که به گوش دل پاسخ شنوی زایوان

دندانه ی هر قصری پندی دهدت نو نو

بند سر دندانه بشنو زبن دندان

( چند بیت از قصیده ی معروف خاقانی )

تاریخ پرفراز و نشیب زندگی انسان پر است از حوادث و وقایع تلخ و شیرین ، وعوامل صعود و سقوط ، که هر کدام در نوع خود سرنوشت بسیاری از انسان ها را در ابعاد مختلف تحت تأثیر قرار داده است .

یکی از مسائل مهم و مورد توجّه قرآن باز گوئی و بیان قصّه های انبیا و امّت ها و ملّت های گذشته و عوامل رشد و تعالی و یا سقوط و نابودی آن ها، برای عبرت گرفتن از آن ها است .

در آیه ی 111 سوره ی یوسف ع می فرماید :

« لَقَد کانَ فی قِصَصِهِم عِبرَةً لِاُولِی الاَلباب ِ= درقصّه های امّت ها عبرتی است برای خردمندان»

عِبرَت :  ازعبر به معنای گذشتن از حالی به حالی است . از معرفت محسوس به معرفت غیر محسوس رسیدن . ودر قصّه ی گذشتگان و افتخارات آن ها نماندن . از گذشته پلی برای آینده ساختن .

در بررسی آیات و داستان های قرآنی ، و جریانات مربوط به  علل هلاکت و سقوط امّت ها ، در ابتدا باید به چند نکته ی اساسی توجّه کرد :

1 = براساس آیات قرآن از جمله آیه ی 11 سوره ی رعد که می فرماید :

« اِنَّ اللهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّی یُغَیِّرُوا ما بِاَنفُسِهِم = خداوند آن چه را که برای ملّتی قرار داده تغییر نمی دهد مگر آن که خود تغییر کنند »

رشد و تعالی و یا سقوط و هلاکت و افول امّت ها در گرو اعمال آن ها است . سر گذشت امّت هائی که براثر برخی انحرافات و کج رفتاری ها دچار هلاکت شده اند مؤیّد این مطلب است . و بررسی عوامل هلاکت آن ها می تواند در جلوگیری از بروز این تعارض ها در جامعه ی امروز سهم به سزائی داشته باشد .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ آذر ۹۹ ، ۲۲:۴۹
علی اصغر آخوندی